Kamis, 19 November 2015

Berpeluh berlebihan Menyembuhkan - Apa Adakah Pilihan Perubatan?

Berpeluh berlebihan Menyembuhkan - Apa Adakah Pilihan Perubatan?

Baris pertama serangan apabila mengalami berpeluh seolah-olah tidak berkesudahan, adalah ubat bukan perubatan semula jadi dengan menyesuaikan diet, penggunaan salves atau perubahan gaya hidup. Perubatan berdasarkan penawar peluh berlebihan akan menjadi langkah seterusnya logik, apabila ubat semula jadi tidak berfungsi atau bagi kes-kes yang teruk. Hiperhidrosis adalah istilah perubatan untuk penyakit ini yang disebabkan apabila sensor saraf dalaman yang memberitahu otak berpeluh untuk menyejukkan badan, seolah-olah tidak mendapat "off" mesej, jadi peluh menyimpan pada akan datang.

Terdapat prosedur yang melibatkan rangsangan elektrik dipanggil iontopheresis. Ini adalah cara untuk menyasarkan kawasan tertentu, sering tangan dan kaki, dengan peningkatan beransur-ansur denyutan elektrik selama beberapa sesi rawatan yang disasarkan ke kawasan tertentu. Walaupun doktor akan mengesyorkan hal ini, dan menunjukkan kepada anda bagaimana ia dilakukan, prosedur yang boleh dilakukan di rumah jika peralatan yang dibeli. Ini adalah teknologi yang sama ahli terapi fizikal telah menggunakan selama bertahun-tahun dalam merawat kecederaan sukan.

Kadang-kadang ubat yang berfungsi sebagai perencat peluh mungkin ditetapkan. Terdapat ulasan bercampur-campur mengenai perkara ini, tetapi dengan syarat ini, ia adalah perkara biasa bagi beberapa perkara yang perlu bekerja untuk beberapa yang tidak bekerja untuk orang lain. Kesan-kesan sampingan ubat ini kadang-kadang boleh menjadi sebab orang menahan mencuba, memilih untuk lain penawar peluh berlebihan pertama.

Sesetengah pesakit juga mendapati kejayaan dengan penggunaan rawatan Botox. Ini adalah untuk mereka yang berpeluh ketiak teruk di mana dos yang kecil disuntik yang sementara akan menyekat saraf yang menyebabkan rangsangan tambahan. Terdapat kesan sampingan dan digunakan di kawasan lain boleh membantu tetapi menyebabkan kelemahan sengit dan kesakitan.

Resort akhir dalam mencari penawar peluh berlebihan yang teruk akan menjalani pembedahan. Ini adalah minimum prosedur invasif dipanggil simpatektomi torasik endoskopi (ETS) yang boleh menyebabkan isyarat yang dimatikan. Malangnya pembedahan tidak membantu ketiak berpeluh serta muka dan tangan.

Opsyen-opsyen perubatan memberikan beberapa harapan kepada mereka yang mengalami hyperehidrosis, tetapi benar-benar perlu dibincangkan sepenuhnya dengan profesional perubatan. Adalah penting sebelum meneroka mana-mana pilihan perubatan bahawa ia menjadi kes sahih hiperhidrosis dan berpeluh berlebihan tidak sementara disebabkan oleh satu lagi syarat utama, seperti obesiti, kebimbangan, putus haid, gula dalam darah atau kebimbangan kardio. Mencari penawar peluh berlebihan bukan satu sains yang tepat, tetapi tidak mempunyai pilihan, kedua-dua perubatan dan semula jadi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar